Moltes gràcies al Jordi Ull de Ciutat17 per realitzar aquesta entrevista i permetre’ns publicar-la a Gaming.cat
Expliqueu-nos, per començar, els vostres orígens, any de fundació, i nombre de treballadors.
80s Souls neix de la passió pels videojocs retro, unida a la il·lusió per crear noves aventures i experiències, però sense oblidar els nostres orígens.
Un altre dels objectius que ens vàrem proposar era el poder dur el català a la resta del món. Avui dia, amb plataformes com Steam o Google Play és relativament accessible poder mostrar les teves idees a tot el món, per tant, volíem aprofitar l’oportunitat per poder crear jocs en català.
En quant a l’estudi en si, som un grup d’amics que ens coneixem des de fa molts anys (alguns des de ben petits!) i que hem compartit tota mena d’històries i anècdotes.
80s Souls es funda oficialment l’any 2014 com a estudi indie de videojocs. Som un equip de sis persones format per:
- Carles: Director / Programador
- Sílvia: Sotsdirectora / Administració
- Guillermo: Creatiu / Disseny d’art
- Laura H: Creativa
- Laura G: Responsable recerca d’informació
- Josep: Programador
Ens interessa el procés de creació d’un videojoc o app: des de l’estadi inicial i les fases intermèdies fins a la realització del projecte.
Per començar ens cal la idea del videojoc. Aquestes poden aparèixer en els moments més inesperats. Per exemple, la idea de Fantasy Sky (el nostre primer joc, un simulador de piromusicals) li va rondar pel cap al Carles (director) fa ni més ni menys que… 17 anys! Aleshores ja va intentar crear un senzill simulador amb el Game Maker on apareixien partícules de colors que explotaven al ritme que pressionàvem les tecles de l’ordinador. Va ser la base del que ha acabat sent Fantasy Sky.
A continuació, s’ha de plasmar aquesta idea en un document, un dossier del joc on explicarem, entre altres coses, de que tractarà el joc, distribució de tasques dels membres de l’equip, públic al que va dirigit, mecàniques…
Un cop establert i explicat, iniciem l’execució del projecte. Ens reunim per comentar les accions que durem a terme i com ho farem. Aquí englobem la programació, disseny artístic, recerca d’informació…
Durant el procés realitzem contínues reunions per saber en quin punt ens trobem cadascú i poder solucionar possibles problemes que apareguin.
Un cop finalitzat el projecte, el joc es publica en funció de la plataforma. En el nostre cas, Fantasy Sky es va publicar a Google Play.
Com sobreviu un estudi petit enmig la jungla Google Play i altres plataformes, competint amb grans companyies que disposen de grans pressupostos?
Per nosaltres el més important és anar al nostre ritme i gaudir. Ens intentem enfocar en un públic concret. Hi ha milers de companyies, cadascuna a un ritme diferent, per tant, ara mateix, no podem competir amb companyies com Sony, Microsoft, Nintendo… o al món indie, estudis com Hello Games o Relevo Games. Volem avançar poc a poc, provar coses noves, experimentar per poder diferenciar-nos de la resta. Portem relativament poc temps i vàrem començar com una passió que tots teníem en comú.
Durant el 2015 vau presentar el joc musical Fantasy Sky, un joc que ens vol fer sentir com els creadors d’un piromusical, en què hem de pitjar uns comandaments que faran enlairar una sèrie de focs artificials que haurem de sincronitzar amb la música i que, entre d’altres, compta amb Txarango a la seva BSO. Quina rebuda heu tingut? Quines dificultats heu tingut a l’hora d’adaptar la idea original als comandaments tàctils dels dispositius mòbils?
De fet Fantasy Sky es publica el desembre de 2014. Ens ha sorprès molt positivament la rebuda i el caliu del públic. Poder publicar el nostre joc arreu del món (Alemanya i Itàlia són els països on hi ha més trànsit de descàrregues) i, amb ell, el català, ha estat genial. Hem rebut moltes crítiques positives del joc, tant a Google Play, com per correu i xarxes socials, així com de gent més propera que ens coneix. També agraïm molt la col·laboració de gent com Txarango, Freak Fandango, Ràdio Flaixbac (on ens van arribar a entrevistar en directe al programa matinal “El matí i la mare que el va parir”), o els artistes independents David Amber i Devyn Rush, sobretot per la facilitat per col·laborar i ajudar en tot moment.
Quant a les dificultats, la més complicada ha estat estrenar-nos i adaptar-nos al món Android i tàctil, ja que tots venim del PC. Treballar amb Unity no ha estat un problema, però aprendre les funcions d’Android va ser tot un repte, la qual cosa és genial!
La idea ens ha semblat molt original i amb moltes possibilitats, però intuïm que el pressupost ha sigut curt. Com hagués estat el joc amb un de més elevat? Com heu finançat el projecte?
En realitat el projecte no l’hem pogut finançar. Havia sorgit la idea d’utilitzar una plataforma de finançament com Verkami, però finalment no ho vam creure oportú. Hem aconseguit tirar endavant gràcies a la col·laboració de tots els grups de música que hi participen, als quals els estem eternament agraïts. La font d’ingressos de Fantasy Sky és la publicitat, però per tal d’obtenir un benefici calen moltíssimes descàrregues.
Disposar d’un pressupost elevat ens hagués permès instaurar totes les idees que, o bé per temps o recursos, no han pogut aparèixer el joc, així com disposar de més grups de música i nivells.
El joc està traduït al català; heu rebut ajuts per part de la Generalitat? Aconsellaríeu fer-ho a altres estudis?
No els hem arribat a demanar, però ens ho plantegem de cara a futurs projectes. Definitivament, aconsellem fer-ho si amb això podem dur el català arreu del món!
Quins projectes de futur teniu entre mans?
Estem treballant en dos jocs totalment nous:
El primer és Wash Commando, un joc de d’aventures i trencaclosques dirigit als més menuts de la casa, per a la plataforma Android.
Del segon encara no en podem desvetllar gaire informació, però us podem dir que serà un joc d’acció en 2D per PC, i que de ben segur us deixarà amb la boca oberta!
A més d’aquests dos nous projectes, treballem en un contingut de descàrrega gratuït per a Fantasy Sky, amb nous nivells i música rock.
Quins jocs destacaríeu del 2016?
Per bé o malament, en l’àmbit indie, No Man’s Sky ha donat molt que parlar.
Besiege ens sembla una idea innovadora i divertidíssima.
En l’àmbit de jocs AAA, sense dubte un dels nostres preferits ha sigut The Witcher III, on creiem que CD Projekt Red ha fet una feina colossal quant al joc i els seus continguts de descàrrega.
Quins jocs diríeu que són la vostra pedra filosofal, l’incident inductor que va aconseguir que us dediquéssiu a aquest món?
Si haguéssim d’escollir-ne un, ens posem d’acord en que seria Super Mario Bros, de la NES. Personalment va marcar un abans i un desprès en la nostra passió pels videojocs!
Jordi Ull, editor de Ciutat17.cat